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Passengers wait for a subway train at Jamsil Station on Line 2 in Seoul, May 13, 2020. Korea Times file 2020년 5월 13일 서울에 위치한 2호선 잠실역에서 승객들이 지하철을 기다리고 있다. |
By Baek Byung-yeul
The high output of 5G relay base stations is found to have caused frequent malfunctions of sensors on subway screen doors that detect obstacles, threatening the safety of passengers, a lawmaker warned Sunday.
일요일 한 국회위원은 5G 이동통신 중계기의 높은 출력이 장애물을 감지하는 지하철 스크린 도어의 센서에 잦은 오작동을 발생시키는 것으로 드러나 승객의 안전을 위협하고 있다고 경고했다.
Kim Young-joo, a lawmaker with the main opposition Democratic Party of Korea (DPK) and a member of the National Assembly's Science, ICT, Broadcasting and Communications Committee, said the 5G relay base stations installed in subway platforms by SK Telecom, KT and LG Uplus have caused the detection sensors of screen doors to malfunction.
국회 과학기술정보통신위원회 소속 더불어민주당 김영주 의원은 지하철 승강장에 SK 텔레콤, KT와 LG 유플러스가 설치한 5G 이동통신 중계기가 스크린도어의 감지 센서 오작동을 유발했다고 전했다.
Since the country commercialized 5G network services in 2019, the threetelecommunications companies have installed relay base stations in order to let their customers use network services inside the subway station platforms and trains.
2019년 한국이 5G를 상용화하자 이동통신 3사는 이들의 고객이 지하철역승강장 및 전동차 내에서 네트워크 서비스를 사용할 수 있게끔 만들기 위해 중계기를 설치했다.
Screen doors are physical barriers that open and close automatically to ensure the safety of passengers as trains approach station platforms. According to state-run Korea Railroad Corporation (KORAIL), 99.7 percent of subway stations have installed the barriers nationwide.
스크린도어는 전동차가 승강장에 접근할 때 승객의 안전을 보장하기 위해 자동으로 열리고 닫히는 물리적 장벽이다. 한국철도공사(코레일)에 따르면 전국 지하철역 99.7%가 스크린도어를 설치했다.
After analyzing data received from KORAIL, the lawmaker said malfunctions caused by the 5G relay base stations occurred at 30 out of 38 subway stations in Seoul from June 2020 to August 2022.
코레일로부터 제공받은 자료를 분석한 김 의원은 2020년 6월부터 2022년 8월까지 지상 역사 38개 역 중 30개역에서 5G 중계기로 인해 스크린도어 오작동이 발생했다고 전했다.
KORAIL concluded that the cause of the problem of the screen doors was the high output of the 5G relay base stations and continuously requested the mobile carriers to fix the problem, because such malfunctions could lead to a fatal accident. In 2021, a passenger was trapped between the screen door and the train at Mangu Station on the Gyeongui-Jungang Line in Seoul.
코레일은 스크린도어 문제의 원인은 5G 중계기의 고출력 때문이라고 판단하고 스크린도어 오작동이 심각한 사고로 이어질 수 있기 때문에 이동통신 3사에 지속적으로 문제를 해결하라고 요구했다. 지난해 서울에 위치한 경의중앙선 망우역에는 스크린도어와 전동차 사이에 승객이 갇히는 사고가 발생했었다.
The lawmaker added that KORAIL asked the three telecommunications companies to cut off power to all 5G relay base stations at the stations in January. In response, SK, KT and LG conducted investigations with Korea Radio Promotion Association (RAPA) and concluded in April that the high output of the base stations was the factor that caused the malfunction.
김 의원은 1월 코레일이 이동통신 3사에 5G 중계기의 전파 송출 중단을 요청했다고 덧붙였다. 이에 대응하여 4월 SK, KT, LG는 한국전파진흥협회와 조사에 착수했고 중계기의 고출력이 오작동의 원인이라고 결론지었다.
According to regulations, the output of the base stations cannot exceed 5 volts. But those 5G relay base stations have maintained their power output at 24 volts, which is about five times more than the standard.
규제에 따르면 중계기의 출력은 5볼트를 초과할 수 없다. 그러나 지하철역에 설치된 5G 중계기는 기준치의 5배 가량을 넘긴 24볼트를 유지해오고 있었다.
Although it turned out that the high output of their machines was behind the malfunctions, the lawmaker pointed out that the three mobile carriers did not take proper actions, because they only adjusted the location and height of the equipment, instead of lowering the power output.
중계기의 고출력이 스크린도어 오작동의 원인임이 드러났음에도 불구하고, 김 의원은 이동통신 3사가 출력을 줄이는 대신 기기의 위치와 높이만을 조정하며 적절한 조치를 취하지 않았다고 지적했다.
As the malfunctions continued, KORAIL asked the mobile carriers to block the output of all 5G relay base stations installed at subway stations on Sept. 19.
오작동이 지속되면서 9월 19일 코레일은 이동통신 3사에 모든 5G 중계기 출력을 차단해 줄 것을 요청했다.
"It is regrettable that the three mobile carriers have been trying to maintain 5G service quality while ignoring the safety and lives of passengers," the lawmaker said. "For public safety, the companies should immediately come up with measures to lower the output of the devices or replace them with new ones in cooperation with the related government institutions."
김 의원은 "이동통신 3사가 국민의 안전과 생명을 무시한 채 5G 품질 유지만을 위해 노력해왔다는 점이 안타깝다"고 전했다. "공공의 안전을 위해 이동통신 3사는 관련 정부 부처와 협업하여 중계기의 출력을 낮추거나 이들을 새로운 것으로 대체하는 등 즉각적인 조치를 취해야 한다."
KEY WORDS
■ malfunction 제대로 작동하지 않다
■ obstacle 장애, 장애물
■ detect 발견하다
■ commercialize 상업화하다
■ physical 물리적인
■ barrier 장벽
■ analyze 분석하다
■ fatal 죽음을 초래하는, 치명적인
■ investigation 수사, 조사
■ regulation 규정; 규제, 통제, 단속
■ exceed 넘다, 넘어서다
■ adjust 조정[조절]하다
■ regrettable 유감스러운
■ in cooperation with ~와 협력하여
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